lunes, 1 de octubre de 2012

Una canta, la otra no

fotograma de L'une chante, l'autre pas

"El carácter se forma los domingos por la tarde", Ramón Eder.
Leo esta cita en París no se acaba nunca de Enrique Vila-Matas y no puedo estar más de acuerdo. Una de las consecuencias que termine el verano es que regresan los domingos por la tarde (los de verano no cuentan). Y cómo los odio! En un ranquing de días odiosos no sé cuál ganaría: ¿los lunes o los domingos por la tarde? 
Este finde bipolar -meteorológicamente hablando- ha sido tan opuesto al anterior que ha sido difícil no caer en el aburrimiento. 

No hay nada como un día entero de lluvia para entender, con la rotundidad de una bofetada en la cara, que el otoño ya está aquí. Y por cierto, fue una entrada muy wagneriana: la madrugada del sábado me despertó una tormenta colosal con su concierto de truenos y rayos. Cuando me levanté, la lluvia seguía cayendo persistente tras los cristales, y dibujando burbujitas en los charcos (cuando eso pasa, es que lloverá todo el día, como finalmente sucedió). 
Tuve que quitar esta canción -que me encanta- de Fleet Foxes porque me estaba poniendo nostálgica de un modo otoñal. "Me niego a caer en la cálida almohada de la autocompasión"-me dije con tono melodramático (¿veis de que manera estúpida me hace hablar la lluvia?). Y puse mi recopilatorio de Belle & Sebastian para levantarme el ánimo. Aproveché el día de lluvia para leer, escribir un par de minirelatos, ordenar el ordenador (suena a redundante pero los ordenadores también necesitan limpieza), y merendar  chocolate caliente.

Parecía que nunca iba a parar de llover pero el domingo el tiempo recuperó la cordura y las nubes desaparecieron completamente del cielo.
Día de comida familiar en casa de mis padres (con minidiscusión entre mi madre y hermana mayor), y por la tarde quedé con mi amiga Mei y su pequeña de siete meses: es como su madre pero en miniatura, y sonríe sin parar. Ahora que Mei es madre nos tenemos que acomodar a un horario infantil para quedar, y pasear por el parque. Hacía mucho que no nos veíamos, así que nos pusimos al día y le hice un resumen de las Festes de la Mercè (no le sonaba ningún grupo de música de los que le hablaba). Después ella se disculpó porque su conversación se limitaba a la niña y a lo poco que dormía por las noches. "No tengo vida" -me dijo resignada. Y entonces me di cuenta de una cosa: que Mei es una mujer adulta de 30 años, y yo parezco una adolescente de 15. 
Somos amigas desde la infancia, hemos compartido muchas cosas y vivencias, pero nuestras circunstancias vitales nos han ido separando poco a poco. Y ahora, nuestros modos de vida son tan distintos como los de las dos protagonistas de aquella peli de Agnès Varda: L'une chante, l'autre pas. Sólo espero, que como ellas, lo que nos une sea más fuerte que lo que nos separa.


11 comentarios:

  1. Agnès Varda!! Quina sorpresa més grata trobar-la per aquí.. al meu treball de fi de carrera l'estudio. Claire Denis, Chantal Akerman i companyia també. Et sonen?

    Encara estic en els vint-i... però fa temps que ja començo a veure tot el que em separa d'algunes amistats de la infància i encara que lluito per creure que les relacions no canvien si un no vol, ho fan constantment davant dels meus ulls. Jo també espero que el que ens uneix sigui més fort.. d'altra banda els canvis són inevitables, pel que dius, per les experiències vitals, per la maduresa personal de cadascú, l'entorn... en fi.
    benvingut sigui el fred si és sinònim de xocolata calenta i tes aromàtics. I bufandes!

    PD. Fleet Foxes són tan adorables

    ResponderEliminar
  2. Doncs ves per on, enguany he canviat el meu dia preferit i el més odiat de la setmana: ara odio el meu dia favorit de tota la vida (divendres) i adoro el dia odiat per tohtom (dilluns). No em parlis de la pluja, que vaig acabar calat dissabte per culpa de la puta feina. Odio la tardor i l'hivern amb totes les meves forces. L'altre dia vaig recuperar precisament aquest temazo dels Fleet Foxes (el millor que tenen amb molta diferència) perquè el vaig escoltar a El Convidat (tinc la teoria que les cançons que sonen al programa les escull la Bibiana Vallvé). En ma vida havia sentit a parlar d'Agnès Varda, però la peli pinta bé. (El nou disc d'Edward Sharpe mola, eh? :D)

    ptns!

    ResponderEliminar
  3. Anna K.
    I tan que em sonen! de la Claire Denis no he vist cap peli, però de la Chantal Akerman he vist "Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles". Fa temps al Fnac vaig trobar un pack de 4 pelis de l'Agnès Varda, me'l vaig comprar i em van encantar. Pinta molt interessant el teu treball de final de carrera! :D

    Com les relacions de parella, l'amistat també demana esforços i cura però molta gent no ho veu així i pensa que l'amistat és una cosa gratuïta i no hi posa voluntat. Però si hi ha un esforç per les dues bandes, les amistats es mantenen.

    Has dit les dues úniques coses que m'agraden de l'hivern: les bufandes i la xocolata calenta ;D
    Petons!


    dEsoRdeN:
    Ha de ser una mica esquizofrènica aquesta vida de salmó, no? però també ha de ser interessant això de viure el dilluns com si fos divendres...
    Ja saps que compartim odis estacionals. L'altre dia em vaig esgarrifar quan una amiga em va dir que adorava l'hivern! la gent no sap el que es diu...

    Doncs saps quina teoria té la meva novia? que la que posa la música de El Convidat sóc jo, jajaja Tan de bo fos la Bibiana Ballbè (trobo a faltar Silenci), que és la parella de l'Albert Om (cotilleo), però l'Id va investigar i aquest és el responsable de la selecció musical del programa: http://blogs.tv3.cat/elconvidat.php?itemid=36061&catid=2169

    Si no has vist res de l'Agnès Varda et recomano la seva peli "Cleo de 5 a 7"

    Edward Sharpe & blablabla mola molt! m'encantaria anar a un concert d'ells!

    Petons!

    ResponderEliminar
  4. Muerte a los domingos por la tarde. La gente odia los lunes, pero un domingo por la tarde puede ser más letal que un lunes de vuelta al cole o al curro o a la vida de buscar curro o lo que sea. Los domingos por la tarde... O los compartes y tienes un planazo o te matan un trocito del alma.

    ResponderEliminar
  5. Totalment esquizofrènic (per si no tingués prou amb el meu cap). La teva amiga està fatal del cap. Sí, la meva teoria és precisament pel cotilleo. M'apunto la peli! Gràcies! :) I per ara, al web només posa que giren per Austràlia :( Seguirem esperant! (i anirem junts al concert! ;D)

    ResponderEliminar
  6. Butterflied:

    Toda la razón en eso que "te matan un trocito del alma". Prefiero mil lunes a una tarde de domingo de invierno aburrida en casa. Pero claro, la mala fama se la llevan los lunes...
    Ya veo que será cuestión de buscar planes para los domingos por la tarde, sólo con pensar que "the winter is coming" me agarran todos los males.

    Besos!


    dEsordeN:
    I tan que hi anirem! i a primera fila! :D si t'enteres que venen "tell me"!
    Ahir vaig llegir que The pains of being pure of heart actuaran a Bcn el 13 de novembre, ja veurem si puc anar...

    ResponderEliminar
  7. jajaj. pues jo no suporto la Ballbè...

    Molt he sentit de que està on està per qui té al llit, però no entrant en això i jutjant-la professionalment parlant, em sembla increible que havent persones més capaces, ella acapari tants minuts per dedicar-se a fer "entrevistes" o "reportatges" propis... lo de la Martina Klein de l'últim dia va ser bastant vergonyós..

    Oh, quines pelis entraven en el pack de la Varda? De la Denis he vist dues pelis, una a la filmo nova, però totes dues em van agradar molt. El seu estil, o no-estil reconeixible, les seves imatges poderoses, ella.. és molt interessant la seva obra i estic en vies de descobrir-ne més. A Filmin en podràs trobar dues i per youtube em sembla que hi ha una altra..
    I de l'Akerman tres quarts del mateix.. interessantíssima la seva obra

    Coneixes la Naomi Kawase? Ara mateix estic llegint-me un llibre d'ella però el cert és que només he vist una peli seva. Són tan difícil d'aconseguir algunes filmografies a Espanya...

    Ja veus que hi ha temes que no cal que m'estirin molt de la llengua perquè no calli...

    pd. sobre the newsroom... veuràs que tothom s'hi posiciona a mitges tintes. Es deixa veure però jo personalment no la recomano però potser t'agrada.. no sé :S

    ResponderEliminar
  8. Los domingos siempre han sido un "coñazo". Las calles están llenas de domingueros y nunca me he considerado parte de ellos. Por eso un domingo por la tarde la dedicamos  a estar " tirados" en el sofá leyendo, viendo una peli o siesteando. Vamos que nos quedamos en casa con la mantita en invierno y con la toalla de playa en verano. Cuando éramos jóvenes hasta la palabra domingo me deprimía. Al tener tu casa la cosa cambia y mucho, ahora resultan un descanso compartido que incluye una comida mas especial con su vino y su tempo. 

    Al tener hijos te haces "adulta" de golpe y aparcas bastante tu vida personal - propia, te aíslas sin darte cuenta. Tú eres  su mejor contacto con el mundo exterior, no lo dejeís. Tú eres una mujer adulta pero sin hijos, con sobrinos que es mejor ;)

    Muxus limeños :D                B52s

    ResponderEliminar

  9. Anna K.
    Ja veig que la Ballbè té tants fans com antifans. A mi m'agradava a Silenci però no a la resta de programes en què l'he vista (crec que va massa de "guais" no sé si m'explico...) Entenc el que dius, en aquest país hi ha molta gent que acapara massa espais (premsa, radio, tele...) i no dóna oportunitat a entrar a altra gent que ho faria millor. Per desgràcia hi ha massa "enxufisme".

    Al pack de la Varda hi ha: Cléo de 5 a 7, Le bonheur, L'une chante, l'autre pas, i Sans toit ni loi.
    Havia sentit parlar de Naomi Kawase i tinc ganes de veure alguna peli seva, però com ve dius, hi ha filmografies molt difícils de trobar, sobretot si són de dones directores. I sort d'internet i la filmoteca (fa anys vaig veure un parell de pelis que estaven força
    bé d'una altra directora francesa, la Yannick Bellon). Buscaré les de la Claire Denis, gràcies :) Ja veus que a mi també m'apassiona el cine! pena que sigui tan car...

    Pd: ja he vist el primer capítol de The Newsroom i no està malament, ja veurem com evoluciona. Però ma germana, que estudia periodisme, diu que promet molt i despres avorreix. Just avui he llegit aquest article sobre la sèrie:
    http://blogs.elpais.com/quinta-temporada/2012/06/aaron-sorkin-es-dios.html


    B52s:
    Con pronunciar la palabra "domingo" ya me deprimo. Así que ya tengo ganas de tener una casa propia para hacer como vosotros y montarme unas buenas sesiones de cineforum con palomitas incluídas. Pero viendo como está el patio no sé cuantos años pasarán para que sea posible...

    Eso mismo me dijo Mei, que le contara cosas del "mundo exterior", porque no quiere ser como esas típicas madres que sólo saben
    hablar de sus hijos, y que siente que ya no tiene tiempo para ella misma. Cada día me doy más cuenta que ser "tieta" és el estado ideal! ;)
    Petonets i bon finde! :D

    ResponderEliminar
  10. Hiro la casa propia llega. La nuestra fue de alquiler durante los primeros 6/7 años. A partir de ahí nuestra y del " banco ". Y sí, cuando tienes tu txoko los domingos no resultan tan deprimentes.
    Ayer te mandaba muxus limeños y es que estamos en Lima y aquí los bancos conceden créditos pero al 15% y los más alucinante es que la gente compra pisos pagando esos intereses. En fin, una esclavitud ...
    Animo que tb tú tendrás tu casa.
    Muxus;) B52s

    ResponderEliminar
  11. B52s:
    Eso espero..! nuestra idea, de momento, es vivir de alquiler y ya veremos después si nos "casamos" con algún banco...(un 15% es una locura!)
    Estáis en Lima??! que guay!! en Perú debe ser primavera, no? disfrutad mucho del viaje!!

    Besos desde el hemisferio norte! :D

    ResponderEliminar